Anne Frank op bezoek bij de Vlasgaard

Op de Vlasgaard in Zeeland werden leerlingen en ouders op 2 november verrast. “Historisch” bezoek aan de start van hun nieuwe project: “De helden van vroeger”. Tom Vos schreef er een verslag van.

Historische figuren als Napoleon en Vincent van Gogh bevolkten gisteren de speelplaats van de Zeelandse basisschool Vlasgaard. Om de invoering van thematisch onderwijs te markeren.

Anne Frank, Napoleon, Vincent van Gogh, Annie M. G. Schmidt, Michiel de Ruyter. historische figuren bevolken deze dinsdagochtend als levende standbeelden het schoolplein van basisschool Vlasgaard in Zeeland. Ze prikkelen de verbeelding van de scholieren. Die hangen aan de lippen van al deze beroemdheden. Bij Anne Frank vraagt een leerlinge of ze ‘Sneeuwwitje’ uitbeeldt. Nou nee. Sommige ouders maken er foto’s van.

Met deze in het oog springende happening trapt Vlasgaard de invoering af van thematisch onderwijs af. Voor de hele school. En hoe heet dat? Jeelo, een verkorte versie van ‘Je eigen leeromgeving’. Directeur Conrad Sommerdijk: „We gaan het onderwijs steeds meer thematisch aanbieden. In de komende weken gaan we in de lessen stilstaan bij de betekenis van deze historische figuren. Op die manier bieden wij de kinderen voortaan de wereldoriënterende en de creatieve vakken aan. Die vakken volgen ze dus niet meer los van elkaar.” Vlasgaard is de eerste school van schoolbestuur OPTIMUS in deze regio die met Jeelo gaat werken. Er zijn op landelijk niveau al tientallen scholen met dit concept werkzaam. Leidt dit tot betere resultaten? „Het is niet zo dat ik verwacht dat de Citoscores meteen hoger worden, maar wat wel duidelijk is: de betrokkenheid van kinderen bij het onderwijs krijgt een enorme stimulans.”

Kinderen leren door de inzet van thematisch onderwijs beter de vaardigheden van deze eeuw, zegt Sommerdijk: „Het gaat niet alleen om het verwerven van kennis, het gaat er bijvoorbeeld ook om dat het creatief denken wordt gestimuleerd, dat kinderen een kritische denkhouding leren ontwikkelen en dat ze goed leren samenwerken. Vaardigheden die nu en de in toekomst heel belangrijk zijn.”

Terug in de klassen borduren de leraren en leraressen voort op wat de kinderen buiten hebben gezien. In groep 3 zoomt bijvoorbeeld lerares Willemien Manders in op de figuur van Anne Frank. De kinderen doen er opdrachten over, praten met elkaar en kijken naar filmpjes. Sommerdijk: „Dit stuwt het zelfstandig leren, samenwerken én samenleven.”

Door ‘Jeelo’ gaat Vlasgaard meer samenwerken met maatschappelijke organisaties en instanties. Bijvoorbeeld door leskisten van het Graafs Museum te gebruiken of door de burgemeester van Landerd uit te nodigen voor een gesprek over macht. Alle clusters geven allemaal op hun eigen manier aan het thema invulling.

Tom Vos
Verslaggever
Brabants Dagblad 

Deel dit artikel