“Bij Optimus primair onderwijs bepalen stakeholders de koers”

Ze willen graag meer meesters en leren buiten de muren van de school. De leerlingen van Optimus primair onderwijs denken mee over het koersplan 2016-2021. Op de Koersdag, vorige week, waren 160 leerlingen en 64 ouders aanwezig. 

Optimus primair onderwijs heeft 32 scholen in de gemeenten Cuijk, Boxmeer, Landerd, Grave en Oss. Vorige week dachten leerlingen en ouders na over de School van de Toekomst. Hun input komt terug in het koersplan van de stichting, evenals die van leraren, directeuren, gemeenten, bedrijven en andere stakeholders. 

Eigenaarschap en verbondenheid

“Vroeger gingen bestuurders, staffunctionarissen en soms wat directeuren bij mekaar zitten om een koersplan te schrijven. Achter de computer”, zo beschrijft voorzitter CvB Harrie van de Ven de oude gang van zaken. “Maar ik zie twee goede ontwikkelingen: allereerst het eigenaarschap van leerlingen, leraren en ouders en daarnaast de verbondenheid van scholen met de omgeving.” 

En die ontwikkelingen wil hij terugzien in het koersplan. “Als je een plan maakt voor de toekomst, betrek je al je stakeholders daarbij.”

Waarom leren we?

Op de Koersdag konden leerlingen en ouders in twintig verschillende workshops aan de slag met ‘goed onderwijs’. Met hoorbaar plezier blikt Van de Ven terug. “Een prachtig voorbeeld waren de kinderen die werkten aan een mindmap over de school van de toekomst. Het eerste wat zij zeiden was: ‘Wij willen veel meer meesters in onze scholen hebben’. Een ander element dat ze noemden was leren buiten de school. En ze willen weten waaróm ze leren.”

De ouders maakten duidelijk dat de ‘gouden driehoek’ school – kind – ouder erg belangrijk voor hen is.

Kleine school in de gemeenschap

Wat Van de Ven opviel was de grote betrokkenheid van kinderen en ouders bij de eigen school. “Ouders hebben bijzonder gewaardeerd dat ze ook op stichtingsniveau betrokken zijn. Het is ook meer voor hen gaan leven. We hebben ook een aantal heel kleine scholen. Ouders spraken hun zorgen uit om die ook in de toekomst in een kleine gemeenschap te borgen.”

“En uit zo’n hele dag komt weer naar voren dat onderwijs meer dan de cognitieve talenten moet aanspreken. Dat geluid klinkt natuurlijk breed in de samenleving, maar dat zeggen onze ouders dus ook. En daar is Nederland wel aan toe denk ik.”

Letterlijk in het koersplan

Zowel de kinderen als de ouders kwamen met in totaal negen statements. Die van de eersten zijn door volwassenen samengevat en bewerkt. Van de Ven beloofde de aanwezigen dat hun statements letterlijk terugkomen in het koersdocument. 

Werkdruk 

Volgende week gaan de Optimus-leraren voor het eerst aan de slag voor het koersplan. Hun betrokkenheid is ook essentieel, weet Van de Ven. “Neem de planlast. Werkdruk is een ongelofelijk belangrijk element in het onderwijs. Maar tot nu toe zie je dat niet in een koersplan staan.” Van de Ven benadrukt dat er nu een plan wordt gemaakt op instituutsniveau. “Van heel groot belang daarbij is om volledig ruimte te laten aan de scholen.” 

Zijn schooldirecteuren gaan de komende maanden met hun omgeving in gesprek: gemeentes, bedrijven, omwonenden. Ook hun opvattingen over wat goed onderwijs is in de toekomst wordt meegenomen. In juni heeft Optimus de contouren van het nieuwe plan klaar.

Deel dit artikel