De school begint weer


Na een mooie zomervakantie gaan de schooldeuren weer open. Het is prachtig om te zien hoe de kinderen de eerste dag de school binnenkomen. Sommige kinderen komen uitbundig binnen en andere wat afwachtend. En dan is er ook een groot verschil tussen hoe de bovenbouw binnenkomt of de kinderen van groep 1-2. Maar op alle gezichten is af te lezen dat de eerste schooldag iets bijzonders is. Ik vind het iets magisch hebben. Die blik van verwachting, uitzien, benieuwd zijn. Benieuwd zijn naar de juf of meester, naar het klaslokaal, bij wie je in het groepje zit. 

De eerste ontmoeting met een nieuwe klas is ook voor de juf of meester spannend. Ook die vraagt zich af hoe het zal gaan. Ook al is hij of zij nog zo goed geïnformeerd door de collega’s en is er veel ervaring aanwezig. Werken met een klas is zowel spannend als inspannend. 

De kinderen en de leerkracht leren elkaar kennen, de magische klik komt in de meeste gevallen snel. Basaal is dat er een sfeer van herkenning en veiligheid heerst in een klas. Het pedagogisch klimaat is cruciaal.

Laatst vertelde een van de Optimus collega’s me welke vragen ze al meteen vanaf het begin aan de kinderen stelde. Soms individueel, soms op klasniveau. Een daarvan was “ Wat kan ik doen om jou te helpen dit schooljaar zo goed mogelijk te leren?” Wat een mooie vraag vind ik dit. Er zit namelijk een wereld van waarden onder. Het gaat dan om eigenaarschap, autonomie, competentie, relatie en nog veel meer. Alle kinderen willen en kunnen deze vraag beantwoorden. Als je maar genoeg geduld met ze hebt. Het schept een band met kinderen die het verschil maakt tussen gewoon goed onderwijs en uitstekend onderwijs.

Iedereen in het onderwijs wens ik zulke mooie vragen en een mooi schooljaar toe. Maak er iets bijzonders van!

 

Over de auteur

Harrie van de Ven (1958, Helmond) is zijn loopbaan lang werkzaam in het onderwijs. Hij startte ooit als leraar op de basisschool. Harrie studeerde Pedagogiek en Onderwijskunde. Na een periode in de basisschool werkte hij ondermeer als procesmanager Weer Samen Naar School, Consultant en Trainer, directeur Magistrum, directeur Fontys Hogeschool Kind en Educatie, waarin ondermeer de 5 Fontyspabo’s zijn ondergebracht. Sinds september 2015 werkt Harrie weer in het basisonderwijs als bestuursvoorzitter van Optimus Primair Onderwijs. Circa elke twee weken is de nieuwe blogpost ook te volgen op Twitter.

Deel dit artikel