De zomervakantie begint


Het schooljaar 2016-2017 is zo goed als voorbij. Je kunt er op allerlei manieren en vanuit verschillende perspectieven op terugblikken. Zo heeft de beroepsgroep van de leraar basisonderwijs zich dit schooljaar op een verfrissende wijze laten horen middels PO in Actie. Het is zonder meer terecht dat het beroep wordt gewaardeerd met een hoger salaris. Maar goed, nu eerst moet er nog een kabinet komen. De collega’s in Den Haag stonden door een schoolfoto voor de rechter en werden veroordeeld tot een boete. Gekker moet het niet worden in dit land.

Vorige week sloot het CvB met de directeuren en stafbureau het schooljaar af. In een korte terugblik kwam een aantal elementen uit de praktijk van Optimus terug. Laten we er niet omheen draaien, het gaat goed met Optimus. De scholen zijn volop in ontwikkeling. Alle inspectiebezoeken op de scholen wezen op een sterke verbetering op de kwaliteitsindicatoren. Diverse scholen werden door de inspectie als zeer goed beoordeeld. De teams ontwikkelen zich, er wordt veel geleerd. En mooi is het om te zien dat kennis en ervaring tussen de scholen uitgewisseld wordt. Er zijn professionele leergemeenschappen, leraren werken aan onderzoeksvragen en zoeken oplossingen voor de praktijk van alledag. Twee weken geleden bijvoorbeeld, werd aan het CvB een onderzoeksrapport aangeboden waarin een onderzoek werd gepresenteerd dat nader ingaat op de vraag welke factoren een rol (zouden moeten) spelen bij de overgang van kinderen van groep 2 naar groep 3. In de groep zaten leraren van verschillende scholen, en natuurlijk ook de leraar van bs. Den Omgang die de vraag gesteld had. Het onderzoek werd inhoudelijk begeleid door een van onze Masterleraren. We zijn er blij mee dat naast goed onderwijs geven ook het verder ontwikkelen van goed onderwijs en kennis van het beroep van leraar en schoolleider bij Optimus plaatsvindt.

Het CvB heeft alle scholen recentelijk weer bezocht. We hebben onze leraren en schoolleiders in hun werkomgeving bezig kunnen zien. Mooi om de drive en de toewijding in onze scholen te kunnen ervaren. En we hebben de kinderen ontmoet. De stem van de leerling is bij ons geen theoretisch concept meer. Het was een genoegen om met de kinderen te spreken over hun onderwijs. Michel en ik hebben gesproken met Helena, Ward, Joure Daphne, Melle, Diede, Julius, Alicia, Berthe Luc, Evy, Eelke, Rens en nog meer dan 200 andere leerlingen van Optimus. Het ging over hun talent, over het omgaan met verschillen, over veiligheid en pesten, over tops en tips van de school, over goede uitleg en nog veel meer. Wat een mooi gesprekken. En wat kunnen kinderen goed vertellen over de kwaliteit van hun onderwijs. De kinderen zijn loyaal naar hun meesters en juffen en naar hun school.

Woensdag jl. was er een barbecue met alle onderwijsondersteuners die voor Optimus, en vaak ook voor andere besturen, werken. Deze professionals maken het verschil voor de organisatie, voor leraren, schoolleiders, bestuurders en indirect ook voor onze leerlingen. Dat mag weleens benadrukt worden. Waardering is dan ook zeker op zijn plaats.

De vakantie gaat beginnen. Een verdiende vakantie. Allereerst voor de kinderen. Ze hebben hard gewerkt. Maar ook een verdiende vakantie voor alle leraren, directeuren en onderwijsondersteuners. Het CvB dankt jullie voor je bijdrage aan onze mooie onderwijsorganisatie.

Over de auteur

Harrie van de Ven (1958, Helmond) is zijn loopbaan lang werkzaam in het onderwijs. Hij startte ooit als leraar op de basisschool. Harrie studeerde Pedagogiek en Onderwijskunde. Na een periode in de basisschool werkte hij ondermeer als procesmanager Weer Samen Naar School, Consultant en Trainer, directeur Magistrum, directeur Fontys Hogeschool Kind en Educatie, waarin ondermeer de 5 Fontyspabo’s zijn ondergebracht. Sinds september 2015 werkt Harrie weer in het basisonderwijs als bestuursvoorzitter van Optimus Primair Onderwijs. Circa elke twee weken is de nieuwe blogpost ook te volgen op Twitter.

Deel dit artikel