Ingrid Veeke stelt zich voor.

Afgelopen 1 februari  is het team op het bestuurskantoor in Cuijk versterkt met Ingrid Veeke, hoofd Onderwijs. Ze wil zich graag even voorstellen aan alle collega’s.

Mijn naam is Ingrid Veeke, ik ben sinds 1 februari werkzaam als hoofd onderwijs bij OPTIMUS.

De eerste 100 dagen

Figuurlijk ben ik nog bezig met mijn eerste 100 dagen. Zoals ik in de prikkelbijeenkomst van 20 maart verwoordde, ik neem een kijkje in de keuken van OPTIMUS en til ongegeneerd de deksels op om te zien wat er staat te pruttelen op het fornuis.

Enkele ‘pannetjes’ die daarbij direct opvallen zijn de aanvragen voor innovatieve projecten. Een initiatief van het CvB om scholen uit te dagen innovatieve plannen in te dienen. Dat heeft scholen aangesproken gezien het aantal aanvragen. Vanuit onderwijs is het interessant om te zien waar scholen de accenten in vernieuwing leggen. Deze zijn breed en divers: van slimme kleuters tot wetenschap en techniek en van doorgaande ontwikkeling van kinderen tot invoering van tablets. Dat laatste is een leuke maar ook lastige. We hebben nog veel te ontdekken en ontwikkelen op dit terrein en zullen dat op OPTIMUS niveau verder verkennen.

Een ander ‘fenomeen’ dat in mijn eerste maand voorbij kwam waren de uitslagen van de CITO-eindtoets. Een spannend moment voor leerkrachten, directeuren en het bestuurskantoor. Een externe meetlat die we serieus nemen en waar we ons voordeel mee doen. OPTIMUS heeft scholen die rond de ondergrens van de inspectienorm zweven en scholen die over de bovengrens gaan. Met recht een gemêleerd gezelschap dat druk in ontwikkeling is.

Dat scholen in ontwikkeling zijn, zie ik vooral in mijn rondje langs de scholen. Met iedere directeur heb ik op zijn/haar school (of een van de scholen) een kennismakingsgesprek gevoerd. Directeuren vertellen graag over hun school en datgene waar zij met het team aan werken. Hoewel iedere school een eigen ontwikkeling doormaakt, teken ik uit de gesprekken ook overeenkomsten op, zoals de gerichtheid op opbrengstgericht werken en de professionalisering van het team. Op basisschool de Kreek’l werd ik door twee achtste-groepers rondgeleid door de school. Ze wisten me haarfijn uit te leggen hoe critical skills werken in de verschillende groepen. Na hun rondleiding had ik voor de directeur geen vragen meer.

Niet alleen bewegen, ook vooruitkomen

Het is de kunst om alle indrukken, informatie, lopende en nieuwe initiatieven in een logisch verband bij elkaar te brengen en daarin de rode draad te bepalen. Mijn motto daarbij is ‘niet alleen bewegen, ook vooruitkomen’. OPTIMUS onderwijs is op alle fronten in ontwikkeling en gericht op het vergroten van de kwaliteit. Vanuit het perspectief van onderwijs wil ik daar graag mijn steentje aan bijdragen.

 

Buiten OPTIMUS
Voordat ik bij OPTIMUS ging werken was ik 23 jaar werkzaam als senior adviseur bij KPC Groep in Den Bosch. Mijn loopbaan begon daar aansluitend op mijn studie onderwijskunde. Het grote PRINT-project (invoering nieuwe technologieën in het onderwijs) moest uitgevoerd worden en zo ben ik als pas afgestudeerde begonnen. Daarna volgden projecten voor directeuren en besturen in het primair onderwijs, waarvan de dieptepilots academische basisschool zekers als een van de hoogtepunten genoemd moeten worden. De laatste 10 jaar heb ik leiding gegeven aan het marktteam bestuur en management en in die hoedanigheid in het MT van de divisie primair onderwijs gezeten.

In mijn vrije tijd ben ik lid van de RVT van het Beertjeshuis, een kinderopvangorganisatie in de gemeente Berlicum. Zeer interessant om te zien hoe hier educatieve clusters (zijn) ontstaan in samenwerking tussen kinderopvang en de scholen.

Als mensen elkaar vinden dan ontstaan de mooiste dingen.

 

 

Deel dit artikel