ICT aanbod iXperium

  • We zijn vijf dagen per week open voor alle scholen van Optimus. We stellen onze ruimtes en apparatuur beschikbaar voor groepen met een eigen programma. Daarnaast komen we graag naar jouw school om een programma of training te verzorgen. We willen je graag inspireren en ook voor advies kun je bij ons terecht.
  • Arrangementen:

     

Ben je als leerkracht op zoek naar mogelijkheden om jouw onderwijs ict-rijk te maken? Dan helpen we je graag. Kom langs op het iXperium met je klas of team en neem deel aan één van onze Arrangementen. Of doe een aanvraag voor een arrangement op locatie. De volgende arrangementen bieden we aan:

  • Introductiearrangement (vanaf groep 3)
    Dit arrangement is ontworpen om leerkrachten kennis te laten maken met de mogelijkheden van ict in het onderwijs
  • Naar buiten met ict – de wereld als leeromgeving
    Gezien de veranderingen in het onderwijs spelen games en mobiele technologieën een steeds belangrijkere rol in de lespraktijk. Met de nieuwste ontwikkelingen in de techniek hoeft leren niet per se meer in het klaslokaal plaats te vinden, maar kan het ook daarbuiten.
  • Taal 5.0
    Taal is in de wereld van nu een wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van de mens. Kinderen komen op jonge leeftijd in aanraking met allerlei communicatievormen. Er zijn allerlei verschillende stijlen en soorten van communicatie. De leerlingen zijn nu anders ‘geletterd’ dan vroeger. Dat vraagt om ander (taal)onderwijs. Dit ICT-Taalarrangement draagt daarom bij aan de taalontwikkeling van kinderen. Op het gebied van spelling, stellen en woordenschat krijgen leerkrachten hun leervraag op maat beantwoord. We willen de leerkracht laten zien dat er buiten de ICT-mogelijkheden van taalmethodes veel meer op de markt is, met eindeloos veel nieuwe mogelijkheden.
  • De jonge journalist
    Bij het arrangement ‘de jonge journalist’ kruipen leerlingen in de huid van een echte journalist. Onderzoeken en presenteren zijn de sleutelwoorden die passen bij dit arrangement.
  • Jonge kind-arrangement (groep 1/2)
    In de huidige maatschappij is ict verweven in ons dagelijkse leven. Al op zeer jonge leeftijd komen kinderen hiermee in aanraking. In hun thuisomgeving zijn veel kinderen al vertrouwd met het gebruik van een tablet of de smartphone van hun ouders. Het doel van dit arrangement is erop gericht om te laten zien hoe ict ook de leeromgeving van de jonge kinderen kan verrijken.
  • Programmeren & robotica
    Eén van de taken van het onderwijs is om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst. Dit kan door leerlingen te laten werken aan hun 21e eeuwse vaardigheden. Wanneer leerlingen aan de slag gaan met programmeren dan komen bijna alle vaardigheden aanbod.
  • Show your talent! 
    Het hoofddoel van dit arrangement is probleemoplossend denken vanuit eigen talenten. Door middel van ICT (in de breedste zin van het woord) faciliteren we de kinderen en de leerkracht om in hun eigen onderwijspraktijk met hun talenten aan de slag te gaan.

Klik hier voor meer informatie;
Aanmelding via het aanmeldformulier op de website.

Deze arrangementen kunnen ook in een maatwerktraject op de school locatie worden aangeboden.

Professionalisering:

QuiX (2017-2018)

QuiX zijn korte workshops waarin leerkrachten in 1,5 uur tijd een les voor de volgende dag kan herontwerpen met ict. Deze workshops worden ongeveer eens per maand in het iXperium gehouden, maar zijn ook te boeken voor bijvoorbeeld een studiedag of teamvergadering. Voor schooljaar 17-18 staan de volgende QuiX op de planning:

  • VR, Breng de wereld in je klaslokaal (20 september 16.00- 18.00 uur)
    Aan de slag met Cospaces, Holobuilder, Detlef, Cardboard. Aansluiten bij de nieuwste mogelijkheden door zelf 360 graden content te ontwikkelen om in te zetten bij je lessen.
  • Interactie digibord (24 oktober 18.30-20.30 uur)
    Werken met Prowise Presenter m.b.v. van ProConnect/ProQuiz en de diverse Touchtable tools. Of Gynzy, of de i3 learning met iMoo learn, en tools als Mentimeter, LinoIT, Padlet.
  • Kennisclips (flipping the classroom) (20 november 16.00-18.00 uur)
    Wat zijn “kennisclips”, en hoe kun je die zelf maken of waar kan ik ze vinden en bewerken? Werken met Office mix, Videolicious, I Movie, Green screen en soortgelijke programma’s.
  • Quiztools (17 januari 18.30-20.30 uur)
    Naast Kahoot zijn er nog vele tools waarmee je een quiz kun maken voor je groep. Denk aan Quizzis, Plickers en Presenter en hoe kan ik ze inzetten in de les
  • Games in je onderwijs (13 maart 16.00-18.00 uur)
    Hoe kun je games in je onderwijs inzetten. Wat zijn de valkuilen en waar kan ik dan de goede games vinden of ze zelf maken om bv. de tafeltjes goed te oefenen.
  • ClassDojo (24 april 18.30-20.30 uur)
    Juf Inger: “Vorig jaar stond ik voor het eerst voor een combinatieklas en ik merkte dat ik te weinig tijd kon vinden om de leerlingen positieve feedback te geven op bijvoorbeeld netjes schrijven, goed aan het werk zijn en rustig in de rij lopen. Met ClassDojo heb ik daar de oplossing voor gevonden. Het is voor mij dus meer een complimentensysteem dan een beloningssysteem en dat probeer ik regelmatig zo naar de leerlingen te benoemen.”
    Hoe kan ClassDojo ook in mijn klas werken dat willen we graag tijdens deze werkbijeenkomst met jullie delen.
  • Interactief presenteren (12 juni 16.00-18.00 uur)
    Aan de slag met interactieve afbeeldingen, e- posters, infographic. De “andere” manier van Flipping the Classroom en geef leerlingen de tools om andere vormen van presenteren te gebruiken.

iXpiratiemiddagen:

Een aantal malen per jaar kunnen leraren zich in het iXperium laten inspireren tijdens de zogenaamde iXpiratiemiddagen. Deze bijeenkomsten hebben elk een eigen thema en bieden concrete ideeën voor het toepassen van ict in het onderwijs. Voor het schooljaar 2017-2018 hebben we twee iXpiratiemiddagen gepland. De onderwerpen zijn al bekend:

  • Media-empowerment (planning 15 november 2017)
    De huidige generatie kinderen en jongeren groeit op in een wereld vol media. Een wereld waarin je slechts een smartphone nodig hebt om dagelijks op ontdekkingsreis te gaan. Waarin je eenvoudiger met elkaar in contact kan komen dan ooit tevoren. Maar behalve deze eindeloze mogelijkheden, zijn er ook risico’s. Van cyberpesten en wraakporno tot nepnieuws en radicalisering. De manier waarop we ons online gedragen, kan uiteindelijk grote maatschappelijke gevolgen hebben. Daarom is het thema van de Week van de Mediawijsheid 2017 Generatie Media: samen mediawijs. De woensdagmiddag voor deze Week van de Mediawijsheid willen we leerkrachten inspireren met ideeën en voorbeelden hoe in hun klas aandacht te schenken aan de Week van de Mediawijsheid.
  • STEAM, maakonderwijs (planning 18 april 2018)
    STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts Mathematics, (Wetenschap, Technologie, Bouwkunde, Kunst en Rekenen/Wiskunde). STEAM wordt vaker gekoppeld aan wereldoriëntatie vakken. Zo kun je bijvoorbeeld, door technologie ondersteund, allerlei natuurkundige proeven doen. Doordat meer en meer moderne (maak)technologie, zoals 3D-printers, beschikbaar komen voor de consument krijgt ook de leerling van vandaag toegang tot die technologie.
    Op deze manier leren zij hun creativiteit om te zetten naar een product. Zo wordt de afstand van “idee naar product“ kleiner. De leerling wordt producent in plaats van consument.

Ontwikkeltrajecten:

Moonshot-traject (ICT visie-ontwikkeling)

De begeleiding van de scholen door de mediamentor verbonden aan het iXperium. Dit altijd in relatie tot leren en lesgeven met ict en recht doen aan verschillen. Maatwerktraject dat samen met het team worden uitgezet en uitgerold (Moonshot Thinking, 4 tot 5 teambijeenkomsten op locatie).

Enkele voorbeelden zijn:

  • Overstappen naar cloud werken
  • Gepersonaliseerd leren
  • Digitaal portfolio
  • Ontwikkelkring

Aanmelden voor een van deze trajecten middels een mail naar:p.jilesen@optimusonderwijs.nl

Deel dit artikel