Leuke lesideeën nodig?

Leuke lesideeën nodig? Ga één (of nog leuker: meer) QuiX volgen bij het iXperium Nijmegen!

Onze collega Hans Willems bracht een bezoek aan het iXperium in Nijmegen. Hans is leerkracht groep 6/7 van SBO Palet in Boxmeer.

Nadat hij in de afgelopen maanden een aantal keer het iXperium bezocht, heeft hij onderstaand blogbericht geschreven. Wij kunnen niet anders dan ons bij hem aansluiten. Hans, bedankt voor je mooie verhaal en hopelijk nog vaak tot ziens in het iXperium! Onderstaand verslag zal wellicht menig collega enthousiast maken.

Door Hans Willems;

Ergens aan het einde van het vorig schooljaar kreeg ik de mail van de Optimus Academie in mijn postvak. Naast een aantal ‘gewone’ cursussen, zag ik dat er iets nieuws bij stond: QuiX, te volgen bij het iXperium. Mijn aandacht was direct gewekt: QuiX staat voor een workshopachtige aanpak om te gaan werken met een nieuwe (ICT-tool) binnen je onderwijs. Daar houd ik van: korte instructie en daarna lekker praktisch aan de slag met iets wat je direct in kunt zetten in je lessen. Ik koos ervoor om drie keer een QuiX te volgen. Hieronder zal ik mijn ervaringen beschrijven.

1) Thinglink: deze QuiX ging over het inzetten van het programma Thinglink. Nog nooit van gehoord, maar soms kan iets totaal onbekends juist heel inspirerend gaan werken. Nou, dat was ook zo! In dit programma kun je – op een achtergrondfoto die je zelf maakt of kiest van internet – allerlei werkvormen zetten. Ik gebruik deze vooral binnen mijn taallessen, ter uitbreiding van de woordenschat en als opwarmertje voor de les. De kinderen zijn razend enthousiast. “Meester, heb je weer een nieuwe tingeling” is een veelgehoorde vraag bij de start van de les. Je kunt er foto’s, filmpjes, stukjes uit een woordenboek, etc. in zetten. Voor de kinderen is het steeds weer een verrassing wat ze – bij het klikken op de afbeelding – te zien gaan krijgen. Super leuk!

2) ClassDojo: lieve collega’s: vergeet alle cursussen en workshops die je in je onderwijs carrière hebt gevolgd voor het verbeteren van je pedagogisch en didactisch klimaat binnen je klas en zet deze FANTASTISCHE tool in.  Al bij de uitleg raakte ik enthousiast. Ik wilde aan de slag! In dit programma voer je je klas in (ik doe het intussen ook bij al mijn niveaugroepen en met een subgroepje kinderen uit mijn klas) en je voert punten in waar je op gaat letten. Het leukste is als je deze positieve punten samen met je leerlingen bespreekt. Zo heb ik bijvoorbeeld “Ik ga lezen of tekenen bij de inloop” of “Ik werk goed door”, “Ik werk stil” “Ik help een ander”, “Ik werk goed samen”, enz. Je kunt er zoveel positieve punten inzetten als je wilt, maar je moet het natuurlijk voor jezelf – en voor de kinderen – overzichtelijk houden. Ieder punt geef je een score. “Ik help een ander”, heb ik bijvoorbeeld 2 punten gegeven, andere punten 1 punt. Zo kan ieder kind punten scoren. Maar…die scoort hij niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de hele klas. Aan een bepaald puntenaantal (ook weer: afspreken met je klas) kun je een beloning koppelen. Ook weer: individueel en klassikaal. Zo mogen kinderen bij 25 punten een sticker uitkiezen, bij 50 een kaartje. Maar ook: een kwartiertje Squla op de computer, je favoriete filmpje van YouTube laten zien aan de klas, tot en met een dagje ‘stagiair’ zijn van de meester. Klassikaal heb ik bijvoorbeeld: extra kwartiertje buiten spelen, de meester trakteert, de stagiaire brengt haar paard mee naar school tot en met een filmmiddag met chips en limo. De kinderen smullen hiervan. Ze zijn super gemotiveerd om hier hard voor te werken. Ik zeg bij iedere les waar ik op ga letten en evalueer de laatste vijf minuten van deze les individueel: hoe heb je gewerkt, heb je je vinger opgestoken, enz. Je kúnt ook aandachtspunten instellen (dan gaan er punten af), maar ik kies ervoor om alleen het positieve te belonen.

3) Het inzetten van een quiztool als onderdeel van je lesprogramma. In deze QuiX maakten we kennis met vier verschillende quizzen. Wat een geweldig motiverende en inspirerende middag was dit weer!!! Ook nu was het: korte inleiding en daarna aan de slag. Degene waar ik het eerst mee gewerkt heb is Quizizz. In deze tool kun je een quiz maken en die zelfs inzetten als huiswerk. Je verstuurt de quiz in een mail en er komt precies te staan wat je moet doen. Ook voor ouders is dit heel erg leuk om te doen. Ik ben direct aan de slag gegaan en heb er eentje gemaakt over Kerst. Zowel ouders als kinderen (de meeste in ieder geval) zijn weer super enthousiast. Eén leerling vroeg me zelfs hoe hij er zelf eentje kon maken. Je kunt deze tool ook inzetten bij bijvoorbeeld een spreekbeurt.

Het moge duidelijk zijn: ik ben razend enthousiast en houd voortaan de mail en de website van het iXperium in de gaten. De kinderen uit mijn klas (ik werk op SBO Palet in Boxmeer, dus met kinderen die niet altijd uit zichzelf gemotiveerd zijn om te leren) vinden het geweldig. Maar het heeft niet alleen leerlingen opnieuw gemotiveerd, ook mijzelf als leerkracht heeft het geïnspireerd en aangezet tot het verrijken van mijn lessen.

Een volgende stap voor mij gaat zijn dat ik met mijn klas een bezoek gaan brengen aan het iXperium.

Veel plezier!

Hans Willems Leerkracht groep 6A-7 SBO Palet Boxmeer

Ben je enthousiast geworden door bovenstaand verhaal en wil je meer weten? Mail naar nijmegen@ixperium.nl of bel 024-3531331 Wil je je direct inschrijven voor een QuiX? Klik dan hier!

Kijk voor uitleg over verschillende tools op www.ixperiumplus.nl

Deel dit artikel