Masterclass “Evalueren om te leren” druk bezocht

In een volle zaal presenteerde Jos Castelijns, lector Eigentijds beoordelen in het onderwijs Pabo de Kempel, op dinsdag 17 januari jl. zijn bevindingen.
Op welke wijze kun je leerlingen het beste helpen om doelen te bereiken, vooraf (waar ga je naar toe), tijdens (waar sta je) en achteraf (wat wordt je volgende stap). En op welke wijze kunnen kinderen zelf bijdragen aan dit proces.
Uit het onderzoek dat onder scholen is uitgevoerd blijkt dat er een significant verband is tussen de leerkrachtinterventies gericht op evalueren om te leren en de metacognitieve vaardigheden van de leerlingen. Leerlingen zijn zich bewuster van hun eigen leerproces en de zelfregulering neemt toe.
De uitkomsten van het onderzoek komen beschikbaar op www.nro.nl. Voldoende aanknopingspunten om op verder te werken.

Enkele reacties van deelnemers:
– Inspirerende avond!
– Nuttig om praktijkervaring met collega’s te delen
– Veel nieuwe dingen gehoord.
– Ik kwam om te leren.

 

Deel dit artikel