“Veel meer meester”

Op donderdag 15 oktober reed er een bijzondere trein dwars door Nederland van Leeuwarden naar Eindhoven. De trein was het startsein van de campagne ‘Veel Meer Meester’, die jonge mannen wil interesseren voor een baan als leerkracht basisonderwijs. OPTIMUS steunde deze actie en werd vertegenwoordigd door Ronnie Huberts, (rechts op de foto)  leerkracht van de Waai en Monique Stevens (hoofd HRM).ronny hubers

OPTIMUS vindt een evenredige verdeling van mannen en vrouwen binnen de teams op scholen belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen en mannen even goed lesgeven. Kinderen (en ouders) beleven hun schooltijd echter anders als er ook mannen voor de klas staan. Zowel leerlingen als collega’s hebben baat bij diversiteit en afwisseling in het team.

 

Wat zijn de verschillen tussen een juf en een meester volgens leerlingen?

Juf                                                                                                       

-creatiever, beter in handvaardigheid

-strenger en voorzichtiger

-meisjes hebben meer met juf

-juf kan beter troosten

-juf heeft meer gevoel

Meester

-meester laat meer toe

-jongens hebben meer met meester

-meesters hebben meer humor

-meesters komen relaxter over

Wat vinden de leerlingen van basisschool De Waai ervan?

Impressie van de dag

We reisden mee op het traject Meppel – Den Bosch. Op alle stations waren Pabo’s actief aanwezig en op ieder station stapte een nieuwe groep jonge mannen de trein in. We stelden ons voor en kwamen al snel in gesprek over het leraarschap. Er kwamen vragen naar voren als: Wat is volgens jou de rol van een leraar van de toekomst? Wat doe je met een leerling die de les verstoort? Hoeveel mannen werken er op jouw school? Wat is de reden dat je leraar wilt worden? Wat vinden de kinderen zo leuk aan een meester?

Tijdens het doorvragen kwamen we erachter dat een aantal potentiële mannelijke leerkrachten twijfelde. Een enkeling wist al zeker naar de Pabo te gaan.

Naast de gesprekken met de potentiële leerkrachten is het OPTIMUS netwerk uitgebreid.

We voerden dialogen met de PO-Raad en wisselden adressen uit. Verder kwamen we in contact met de leraar van het jaar 2015. Wat het onderwijs voor hem zo uniek maakt, is kinderen eigenaar te laten worden van hun eigen leerproces. Ook binnen OPTIMUS laten we hier mooie ontwikkelingen zien, zoals het voeren van kindgesprekken.

Tot slot

We kijken terug op een waardevolle dag waarbij we als OPTIMUS deelnemen aan de nationale campagne ‘Veel Meer Meester’.

Link naar de website van Veel meer meester”

Deel dit artikel