De Digitale Leerschool

Op woensdag 1 februari 2017 vinden op basisschool de Raamdonk in Grave twee workshops plaats, verzorgd door de Digitale Leerschool. Een aantal scholen in onze regio maken al geruime tijd gebruik van deze Engelstalige software. Tijd om ervaringen uit te wisselen of kennis te maken met dit digitale onderwijs leerplatform. We starten om 15.00 uur.

De Digitale Leerschool biedt Engelstalig digitaal lesmateriaal aan leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken. Het verrijkingsaanbod waar enkele honderden plusleerlingen van Invitare, Optimus en Lijn83 mee werken bestaat uit Engels, Math en Science. Leerlingen stellen hulpvragen aan een zogenaamde e-Coach. De e-Coach ontzorgt de leerkracht op operationeel vlak door bijvoorbeeld het klaarzetten van de leeropdrachten, maar hoe begeleid je dit verrijkingstraject binnen in de school? En welke rol (kunnen) ouders hierin spelen?

Het doel van de workshop Sessie A is om bovenstaande vragen met elkaar te beantwoorden, door middel van situaties uit de praktijk. De Digitale Leerschool vult dit aan met goede voorbeelden van scholen uit heel Nederland en praktische tips. De workshop is zowel gericht op scholen die werken met de Digitale Leerschool als voor scholen die zich willen laten informeren.

Engelse les Vanuit het Consortium educatieve Agenda Limburg werd de vraag gesteld ‘hoe en op welke manier kan ik Engels leren verbeteren?’ In samenwerking met TTO school Den Hulster werken nu 12 basisscholen in Venlo e.o. met een digitale doorlopende leerlijn Engels van groep 3 t/m 8 en de brugklas van het TTO. Leerlingen werken zowel blended (combinatie zelfstandig en klassikaal) met de methode , als geheel zelfstandig. Het doel van workshop Sessie B is om te leren wat er komt kijken bij het implementeren van een (nieuwe) Engelse methode in de basisschool.

Opzet workshop

De workshop start met een algemene introductie van +- 15 minuten waarin verschillende vormen van het inzetten van digitaal lesmateriaal (o.a. zelfstudie/blended learning) worden toegelicht en geplaatst binnen de context van het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden.

Vervolgens krijgen deelnemers de kans om te kiezen uit twee sessies met een praktische insteek.

Sessie A: werken met Engelstalige digitale verrijking

In deze sessie van 75 minuten gaan we met de deelnemers dieper in op de inhoud van het digitaal lesmateriaal waar inmiddels enkele honderden (meer)begaafde leerlingen in deze regio mee werken. We zoomen in op de diverse vakken (de taal English, het vak Mathematics en het vak Science) en we kijken naar de mogelijkheden die je als leerkracht hebt om leerlingen te kunnen volgen. Uiteraard is deze sessie ook bedoeld om bestaande én nieuwe vragen te beantwoorden.

Sessie B: digitale lesmethode Engels vanaf groep 3

In deze sessie van 75 minuten gaan we met de deelnemers dieper in op de mogelijkheden van het bieden van het vak Engels vanaf elk gewenste jaargang voor elk niveau. Centraal staat hierbij een methode die deels zelfstandig digitaal wordt gevolgd en deels klassikaal: Core Curriculum for English.

Deel dit artikel