Open dag Leonardo-onderwijs
Open dag Leonardo-onderwijs

15 april 2019 door P.

Woensdag 17 april is er een open middag in de Leonardo-klassen van basisschool De Regenboog in Cuijk. Fulltime hoogbegaafdheidonderwijs in de regio.

Lees meer
Onderwijs en internationalisering met een Erasmus+project
Onderwijs en internationalisering met een Erasmus+project

5 april 2019 door Pleun de Groot

Erasmus+ op de Weijerwereld

Lees meer
Doorlopende leerlijn hoogbegaafde leerlingen - De Vlasgaard
Doorlopende leerlijn hoogbegaafde leerlingen - De Vlasgaard

2 april 2019 door Pleun de Groot

Onze scholen in de media. Op de website begaafdheidsprofielscholen staat en mooi suk over De Vlasgaard in Zeeland. Hetty Meulensteen spreekt samen met een specialist hoogbegaafdheid uit Tilburg over de doorlopende leerlijn voor hoogbegaafde kinderen.

Lees meer
Beleidsplan Werkconcept Critical Skills
Beleidsplan Werkconcept Critical Skills

27 maart 2019 door Pleun de Groot

Deze week hebben zes Optimus-scholen het beleidsplan Werkconcept Critical Skills overhandigd aan het College van Bestuur. Sinds 2007 is dit dynamisch concept in gebruik bij die zes scholen en nu ligt er dus een officieel beleidsdocument.

Lees meer
Onderwijs, maatschappij en economie.
Onderwijs, maatschappij en economie.

18 maart 2019 door Harrie van de Ven

Ik heb veel mogen zien en ervaren in het onderwijs. Ik heb echter in mijn hele onderwijscarrière nog nooit een grotere kwaliteitsdreiging voor het onderwijs waargenomen dan die nu te zien in ons land.

Lees meer
Gedrag en gezag
Gedrag en gezag

4 februari 2019 door Harrie van de Ven

Regelmatig komen in de media verhalen terug over grensoverschrijdend gedrag waar het onderwijs in ons land mee geconfronteerd wordt. Directeur Harrie van de Ven geeft graag zijn visie.

Lees meer
Op de schouders van reuzen
Op de schouders van reuzen

17 december 2018 door Peter Jilesen

Wereldonderwijs!

Lees meer
De virtuele leraar
De virtuele leraar

6 december 2018 door Harrie van de Ven

Laatst stond in de dagbladen van de Persgroep een artikel waarin een bestuurder uit het Primair Onderwijs een in zijn ogen goede oplossingsrichting introduceerde voor het lerarentekort. Het zou aldus deze bestuurder goed zijn als er in het onderwijs gebruik gemaakt zou gaan worden van een virtuele leraar. Wat een leraar is weten we wel. Maar het begrip virtueel is wat lastiger. Virtueel is een bijvoeglijk naamwoord dat betrekking heeft op zaken die niet tastbaar zijn, maar slechts denkbeeldig of digitaal bestaan. Anders gezegd: het voorstel van de bestuurder gaat over het inzetten van een soort Avatars ten behoeve het leren van kinderen.

Lees meer
Word een ‘iXspace 3D-pionier’!
Word een ‘iXspace 3D-pionier’!

6 november 2018 door Peter Jilesen

Meer en meer leerkrachten zijn enthousiast over maakonderwijs. Ontwerpend leren, probleem oplossen, prototypen, design, digitale fabricage… zo eens wat termen die in het onderwijs niet meer vreemd zijn. Steeds vaker worden wij benaderd met vragen van leerkrachten die nieuwsgierig zijn naar de inzet van een 3D-printer in het onderwijs. Dat we daar vragen over krijgen is prachtig! Er gehoor aan geven ook, maar wel goed doordacht en goed uitgevoerd! een aantal mediamentoren hebben tijdens een studiereis naar Denemarken een heel inspirerend voorbeeld hiervan gezien. Leerkrachten bouwen in een aantal bijeenkomsten zelf een 3D-printer waardoor ze expert worden binnen hun school. Door het zelf bouwen, voelen leerkrachten zich verantwoordelijk en eigenaar van het apparaat. Daarnaast zijn ze niet bang om de 3D-printer te gebruiken: ‘Ik kan ‘m zelf repareren, ik heb ‘m ten slotte zelf gebouwd!’ De 3D-pioniers vormen samen een community. Samen weet en kun je meer dan alleen.

Lees meer