Onderwijs op afstand – door de ogen van Daphne van Rijnsoever

17 april 2020

Naam: Daphne van Rijnsoever

School: De Zevensprong, Cuijk

Functie: Leerkracht groep 3

Werkzaam in het onderwijs: 15 jaar

Thuissituatie: Getrouwd, twee kinderen (3 en 5). Partner werkt nu ook vanuit huis.

 

Daphne is een zeer positief ingesteld persoon, ze ziet altijd de voordelen. Deze periode is voor haar dan ook echt een bijzondere uitdaging. “Iedereen leert hier iets van,” aldus de leerkracht van groep 3 van basisschool de Zevensprong. Leraren, leerlingen en ouders worden inventiever, het moet ook wel, en ze gaan ook bepaalde vanzelfsprekendheden meer waarderen. Wat Daphne betreft is het nu niet alleen moeilijk en zwaar, maar zeker ook een grote stap voorwaarts.

 

Daphne heeft veel contact met haar leerlingen en hun ouders. In de meeste gezinnen gaat het best goed, ze merkt zelfs dat er best wel wat ouders zijn die steeds positiever worden. Ze leren hun kind op een andere manier kennen en dat is waardevol. Dit geldt natuurlijk ook andersom. Ouders ervaren nu ook hoe lastig het is om ieder kind op zijn eigen niveau te bedienen en dat krijgt de school terug: Er ontstaat een versterkte waardering voor het vak leraar. Daphne, die een aantal jaar geleden een scriptie over ouderbetrokkenheid maakte, ziet dit als een periode waarin die ouderbetrokkenheid in een stroomversnelling komt. Ze ziet ook dat de leerlingen anders naar hun klasgenoten kijken. Kinderen genieten ervan om elkaar te zien in Google Meet en ook kinderen die voorheen niet zoveel met elkaar leken te hebben, reageren nu heel enthousiast en behulpzaam op elkaar.

 

Elk nadeel heb dus ook een nadeel

Ondanks het halfvolle glas ziet Daphne natuurlijk ook de minder fijne kant van het onderwijs op afstand. “Ik geef les in groep 3 en dan speelt instructie een hele grote rol, dus juist voor dit leerjaar is dit afstandsonderwijs allesbehalve ideaal,” geeft Daphne aan. Toch geeft het ook de ruimte voor groei: ”Als het lukt dan krijg je als kind meer zelfvertrouwen en dat is dan weer positief.” Net als iedere leerkracht denkt Daphne ook aan de kinderen op school en in heel het land voor wie een prettige thuissituatie geen vanzelfsprekendheid is. “We hebben het daarover met ons team en iedereen gebruikt zijn voelsprieten extra goed. Gelukkig is er ruimte op school om ook enkele kinderen op te vangen van wie de ouders geen vitale functie bekleden. Soms geeft het een gezin ruimte als een kind iedere week een paar uur op school kan zijn, soms is het voor het kind zelf heel prettig om even uit de thuissituatie te zijn.” Kansengelijkheid is een groot thema, en ook Daphne ziet dat dat onder druk staat. ”Er zijn ouders die heel betrokken zijn en ook pedagogisch en didactisch veel capaciteit hebben. Aan de andere kant van het spectrum zijn gezinnen waarin het kind aan zijn lot wordt overgelaten.” De verschillen zullen toenemen, maar de uitdaging om het straks didactisch weer wat meer gelijk te trekken, neemt Daphne graag aan.

 

Bijzondere tijd

Waar bij sommige mensen angst en onzekerheid overheerst, speelt dit bij Daphne gelukkig een minimale rol. “Natuurlijk zijn het spannende tijden en gebeuren er veel vervelende dingen, maar ik kan ook echt genieten van de bijzondere tijd die je nu hebt met het gezin.” Net als in ieder gezin is het, met twee kleine kinderen en twee thuiswerkende ouders, zoeken naar een goede structuur, maar er wordt genoten van de grote tuin bij het nieuwe huis, elkaar veel zien en iedere maaltijd samen eten. “Ik tel mijn zegeningen, ik realiseer me heel goed dat dit op elkaars lip zitten niet voor iedereen goed uitpakt.”

Daphne klinkt ontspannen en is enthousiast over de ontwikkeling die zij en haar collega’s doormaken. Op ICT-vlak worden er grote sprongen gemaakt, door iedereen. Het is niet perfect, maar wordt continue verbeterd. “De vergaderingen via Meet zijn bijvoorbeeld heel anders, maar wel effectief.” Digitalisering biedt ook mogelijkheden. Zo dacht Daphne dat het leuk zou zijn om de kinderen en ouders op een leuke manier fijne paasdagen te wensen. “We hechten op school veel waarde aan het paasontbijt en de paasviering. Het is normaal gesproken echt een tijd van relaxed samenzijn, ook met de ouders. We konden dit niet zomaar voorbij laten gaan en hebben nu gekozen voor een filmpje waarin alle collega’s iets zeggen tegen de kinderen en ouders. Het is heel grappig geworden en ik denk dat het op afstand verbindt.”

 

Op afstand verbinden, dat is nu een van de belangrijkste dingen die je als leraar kan doen, naast je lessen. Daphne hoopt dat iedereen voor de zomervakantie weer naar school kan, zodat het jaar goed en samen afgerond kan worden. En dan duimen dat het onderwijs na de zomervakantie echt weer terug kan naar normaal. Natuurlijk wel met alle nieuwe geleerde vaardigheden en inzichten.

“Ik laat het op me afkomen. Het komt goed, hoe dan ook, daar geloof ik in. “


Geef het door