Disclaimer

Privacyverklaring

Handvatten voor het voorkomen van seksuele intimidatie en seksueel misbruik

  • Medewerkers en leerlingen onthouden zich van seksistisch taalgebruik en seksueel  getinte toespelingen. Seksueel getinte gedragingen en/of opmerkingen worden van niemand geaccepteerd en de medewerkers zien erop toe dat dit soort gedragingen ook in de relatie leerling/leerling niet voorkomen.
  • Bij seksueel getinte gedragingen en/of opmerkingen wordt daarvan melding gemaakt bij de directie van de school.
  • Bij vermoedens van seksueel misbruik van kinderen door een ten behoeve van de school met taken belast persoon is een medewerker wettelijk verplicht om hiervan melding te doen bij de directie van de school.
  • De directie neemt onverwijld contact op met het College van Bestuur, de afdeling HRM, de vertrouwensinspecteur van de onderwijsinspectie en de politie en stemt de te nemen maatregelen met hen af.
  • De directeur onderhoudt het contact met de medewerker en de ouders over de  procedure en de genomen maatregelen.
  • In overleg met het CvB wordt bepaald of de medewerker per direct op non-actief wordt gesteld en onder welke noemer dit gebeurt.
  • Bij vermoedens van seksueel misbruik en/of mishandeling in de thuissituatie wordt gehandeld volgens de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • Alle acties worden vanaf het eerste moment door de directeur beschreven in een Logboek. Een format is beschikbaar op het intranet van Optimus (WOOW). Dit logboek is voor eigen gebruik. Het heeft tot doel de chronologische volgorde van de gebeurtenissen vast te leggen en daarmee is het ook bruikbaar ter verantwoording.

Kinderen onderling

  • Bij vermoedens van seksuele intimidatie en seksueel misbruik tussen kinderen onderling gaat de directeur samen met de vertrouwenspersoon van de school in gesprek met beide ouders afzonderlijk. De directeur maakt melding bij het CvB, maakt melding bij de vertrouwensinspecteur en organiseert met beide ouders een gesprek waarbij een externe functionaris het gesprek begeleidt (denk aan de vertrouwenspersoon van Optimus).

Contacten tussen leraren en leerlingen

  • Wanneer een leerkracht zich alleen met een leerling in het lokaal bevindt, zal de deur open staan wanneer geen zicht in het klaslokaal mogelijk is. *Daar waar ‘klas’(lokaal)   staat, worden tevens alle andere ruimten waarin kinderen met een leerkracht werken bedoeld.
  • Leerlingen worden niet door de leerkracht thuis uitgenodigd. Gebeurt dit om bijzondere redenen wel (bijvoorbeeld op kraambezoek bij de leerkracht of ziekenbezoek, of in een project), dan gebeurt dit in overleg met de directeur en worden ouders hiervan op de hoogte gesteld en betreft het altijd meerdere leerlingen tegelijk.
  • In principe gaan leerkrachten niet buiten schooltijd met leerlingen om. Er zijn situaties waarin dit wel plaatsvindt. Dan verwacht Optimus van de medewerker in die situaties ook professioneel gedrag.

Lichamelijk contact in de klassensituatie

  • De leerkracht maakt een professionele inschatting of een kind behoefte heeft aan fysiek contact. Als je denkt of merkt dat een leerling dit niet prettig vindt (bijv. op  schoot nemen of aangeraakt worden) dan wordt dit altijd gerespecteerd. Vanaf de middenbouw worden kinderen niet meer op schoot genomen.
  • Indien er tijdens hulpverlening lichamelijk contact is wat als niet gewenst zou kunnen worden beschouwd, wordt dit nog diezelfde dag gemeld bij de directeur en wordt uit preventief oogpunt contact opgenomen met de ouders van het kind om uitleg te geven.
  • Als de veiligheid van anderen in het geding is kan een leerling fysiek worden tegengehouden en worden de schooldirecteur en de ouders nog diezelfde dag ingelicht.

Gym- en zwemlessen

  • Hulp bij aan-, uit en omkleden in de groepen 1 t/m 4 ziet Optimus als een van de taken van de leerkrachten en hanteert daarbij de professionele distantie als uitgangspunt en vindt altijd plaats in het bijzijn van anderen.
  • Vanaf groep 5 betreedt de leerkracht in principe de kleedkamer niet, tenzij dit noodzakelijk is om de orde te bewaren en/of de veiligheid van de leerlingen in het geding is.
  • Vanaf groep 5 kleden jongens en meisjes zich gescheiden om.
  • Op beide kleedkamers wordt toezicht gehouden. De leerkracht kondigt altijd zijn binnenkomst aan.

Schoolkamp, schoolreis en andere schoolactiviteiten, waarbij overnacht wordt.

  • Bij buitenschoolse activiteiten gelden in principe dezelfde regels als op school.
  • Bij (buitenlandse) kinderen wordt met de ouders samen gekeken wat de mogelijkheden zijn en worden afspraken gemaakt.
  • Op kamp/schoolreis zonderen leerkrachten en andere begeleiders zich in principe nooit af met een kind.
  • Op het schoolkamp streven we ernaar dat zowel mannelijke als vrouwelijke begeleiders aanwezig zijn.